Inspanningstest Hardlopen

Wil je hardlopen op je hartslag, doe dan eerst de maximale inspanningstest hardlopen.

Voordat je met een hartslagmeter kunt werken moet je eerst weten wat je maximale hartslag is. De maximale hartslag is genetisch bepaald en voor iedereen verschillend. Het is een constante waarde en zegt niets over je fitheid of je prestatievermogen. De gemiddelde waarde wordt vaak geschat op 220 – de leeftijd in jaren, maar de variatie is in werkelijkheid erg groot, waardoor je er op deze manier ver naast kunt zitten. Beter is om je maximale hartslag te bepalen middels een maximale inspanningstest. Dit kan in een individuele inspanningstest of in een groepstest waarin je zelf je maximale hartslag kunt bepalen. Belangrijk is overigens wel om te weten dat bij verschillende sporten een andere maximale hartslag hoort.

Waarden waar ook veel over gesproken wordt zijn de hartslag in rust en de hartslag rond de anaërobe drempel ‘de verzuringsgrens/omslagpunt’. De rustpols wordt ‘s ochtends in bed bij het wakker worden gemeten en kan in tegenstelling tot de maximale hartslag wisselen. Hij wordt lager naarmate iemand beter getraind is en neemt toe bij ziekte, vermoeidheid of overtraindheid. De anaërobe drempel is de waarde waarbij tijdens inspanning de spieren beginnen te verzuren en een inspanning niet meer langdurig volgehouden kan worden. Onder deze waarde wordt gesproken over aërobe- of duurtraining, boven deze waarde spreekt met van anaërobe- of intervaltraining.

Als je eenmaal je maximale hartslag weet, dan kun je aan de hand daarvan je omslagpunt en verschillende trainingszones bepalen.
Bron: Jessica Gal, Sportarts

Groepstest maximale inspanning hardlopen
De inspanningstest wordt in een groep van maximaal 6 deelnemers gedaan.
Benodigdheden:  Hartslagmeter
Kosten:  € 25,- p.p.

Individuele inspanningstest
Op aanvraag.


Larunfit

Lian Acda
Tosveldweg 11
7151 MB Eibergen
T 06 22 012 408
info@larunfit.nl


Cursussen

Loopgroepen